Twórcą diety proteinowej, zwanej również „protal” lub „białkowa”, jest francuski dietetyk Pierre Dukan. Podstawowym założeniem diety protal jest ograniczenie posiłków węglowodanowych do minimum na rzecz żywności z dużą zawartością białka. Należy jednak zwrócić uwagę na rodzaj spożywanych białek. Pożądane są białka w postaci protein zawarte np. w rybach i wołowinie, natomiast należy unikać białka pochodzenia roślinnego np. groch, fasola gdyż zawierają zbyt dużą ilość węglowodanów.

Dieta Dukana dzieli się na 4 fazy: szybkiego chudnięcia, równomiernego chudnięcia, utrwalenia uzyskanej wagi, stabilizacji. Dwie pierwsze fazy to etapy chudnięcia, natomiast trzecia i czwarta faza pozwalają utrwalić efekty i uniknąć efektu jo-jo.

Faza I

Podstawą fazy „szybkiego chudnięcia” jest chude mięso i nabiał. Faza I trwa od 5 do 10 dni i jest wyjątkowo motywująca, gdyż podczas pierwszych 10 dni można zrzucić od 3 do 5 kg.

W pierwszej fazie dozwolone są:
– Chude mięso: wołowina, cielęcina, konina w formie grillowanej lub jako pieczeń bez dodatku tłuszczu,
– Wszystkie ryby w formie pieczonej, gotowanej, wędzonej lub surowej,
– Podroby,
– Owoce morza,
– Jaja,
– Drób bez skóry (poza kaczką),
– Odtłuszczony nabiał,
– Woda mineralna, kawa, herbata, herbaty ziołowe i owocowe (bez cukru).

Faza II

Faza II równomiernego chudnięcia zawiera wszystkie produkty z fazy I oraz niektóre surowe lub ugotowane warzywa takie jak: sałata, ogórki, pomidory, szparagi, szpinak, cykoria, rzodkiewka, marchew, buraki, papryka i grzyby. Warzywa zabronione to kartofle, kukurydza, bób, groch, soczewica, ryż i karczochy.

Faza II nazywana jest fazą naprzemienną, gdyż na jej początku stosujemy fazę I, potem dodajemy produkty dozwolone w fazie II. Taki system stosujemy naprzemiennie aż do czasu uzyskania wymarzonej wagi. Faza powinna się zmieniać co 5 dni, w przypadku osób z większą nadwagą, co 1 dzień w przypadku osób z małą nadwagą. Dukan twierdzi, że w tym etapie można schudnąć nawet 20 kg w przeciągu pół roku.

Faza III

Ta faza jest etapem utrwalenia uzyskanej wagi. Okres jej trwania jest uzależniony od ilości straconych w poprzednich fazach kilogramów. Na każdy zrzucony kilogram przypada 10 dni fazy III.

W fazie III dozwolone są :
– Produkty z I fazy,
– Produkty z II fazy,
– Porcja owoców dziennie (oprócz czereśni, bananów i winogron),
– 2 kromki chleba pełnoziarnistego dziennie,
– 40 g sera,
– Produkty skrobiowe (makaron, ryż lub ziemniaki),
– Udziec jagnięcy.

Dodatkowo oprócz powyżej wymienionych urozmaiceń, raz w tygodniu można pozwolić sobie na obiad złożony z dwóch dań i kieliszek wina, jednakże następnego dnia trzeba spożyć produkty tylko i wyłącznie z I fazy. Co więcej, obowiązkowo raz w tygodniu 1 dzień musi być poświęcony na posiłki z I fazy.

Faza IV

Faza stabilizacji jest ostatnim etapem tej diety. Posiadając już wymarzoną wagę pracujemy już tylko nad uniknięciem efektu jo-jo. Na tym etapie spożywamy posiłki z fazy III, wciąż poświęcając 1 dzień w tygodniu na produkty tylko z fazy I. Ten etap trwa do końca życia, kształtując zdrowe nawyki żywieniowe, na stałe wykluczając z naszego menu słodycze i cukier (np. do kawy czy herbaty).